Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12564/556
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorŁazarska, Aneta-
dc.contributor.authorNiemczyk, Stanisław-
dc.date.accessioned2024-05-21T08:48:27Z-
dc.date.available2024-05-21T08:48:27Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationLekarz Wojskowypl
dc.identifier.issn0024-0745-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12564/556-
dc.descriptionLicencja CC-BY-NC-SApl
dc.description.abstractWprowadzenie i cel: Teleporady medyczne – konieczność w okresie pandemii z uwagi na istniejące uwarunkowania epidemiologiczne – powinny być po pandemii poddane krytycznej analizie i ocenie z punktu widzenia zgodności z zasadami etyki lekarskiej i prawami pacjenta oraz obowiązkiem lekarza dotyczącym zachowania należytej staranności. Celem artykułu jest ocena teleporad medycznych, ich podstaw normatywnych i zaleceń organów samorządu lekarskiego. Materiał i metody: Krytycznej analizie poddano aktualne regulacje, tj. art. 42 ust. 1 ustawy o zawodzie lekarza, w nawiązaniu do ram prawnych udzielania teleporad medycznych, które dookreślają: rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, a także rekomendacje Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 24 lipca 2020 r. w sprawie przyjęcia wytycznych dla udzielania świadczeń telemedycznych, wskazując na potencjalny konflikt z art. 9 Kodeksu etyki lekarskiej. Jest to więc praca z zakresu prawa nawiązująca do etyki lekarskiej, stąd właściwą metodą badawczą są metody dogmatycznoprawna, aksjologiczna i socjologiczna. Wyniki: Ustawodawca mimo upływu 3 lat od wybuchu pandemii wciąż nie dookreślił standardów teleporad w drodze ustawy i zgodnie z art. 9 Kodeksu etyki lekarskiej rozporządzenie nie określa rzeczy fundamentalnej, jaką jest skonkretyzowanie systemu łączności do przeprowadzania porad. Teleporady są dziś nadużywane, a ponadto nie gwarantują bezpieczeństwa pacjenta, gdyż dopiero w trakcie teleporady lekarz może uznać, że nie jest to forma wystarczająca, a zgodę pacjenta trudno będzie uznać za świadomą z uwagi na brak dostępu do lekarza i limitowanie porad zwykłych. Wnioski: Rozporządzenie covidowe czyni z teleporady zasadę, a nie wyjątek w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, co w istocie rzeczy może w sposób nieodwracalny zmienić charakter porad medycznych i pogorszyć ich jakość. Komercjalizacja usług medycznych nie może być jedynym uzasadnieniem dla dokonywanych zmian w modelu świadczenia porad medycznych.pl
dc.language.isoplpl
dc.relation.ispartofseriesLW 2024;102(1):45-51;10.53301/lw/172672-
dc.subjecttelemedycynapl
dc.subjectopieka lekarskapl
dc.subjectprawa pacjentapl
dc.subjectświadoma zgoda pacjentapl
dc.titleTeleporady medyczne – nowe możliwości i dylematy prawno-etycznepl
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl
Appears in Collections:2024 rok

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pdf-172672-109869.pdf315.88 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.